Reducerea emisiilor de gaze cu efecte de seră, încurajarea folosirii transportului public și a mijloacelor alternative de transport sunt preocupări complementare, care ocupă un loc important pe agenda Primăriei municipiului Sibiu. Realizarea unei infrastructuri de transport prietenoase cu pietonii și bicicliștii este mijlocul de bază pentru atingerea acestor obiective. Primăria municipiului Sibiu a semnat cu Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru, Autoritatea de Management a Programului „Regiunea Centru” contractul de finanțare „Coridor de mobilitate Calea Șurii Mici – tronson 1”.

Valoarea totală a contractului este de 148.877.972,35 lei, iar valoarea nerambursabilă se ridică la 63.577.899,56 lei. Proiectul este finanțat prin PR „Centru”, Prioritatea 4 – „O regiune cu mobilitate urbană durabilă”, Acțiunea 4.1 – „Dezvoltarea mobilității urbane durabile in Municipiile Regiunii Centru (inclusiv Zone Metropolitane și Zone Funcționale Urbane)”.

În cadrul proiectului se vor derula lucrări complexe pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere într-una dintre cele mai dinamice zone de dezvoltare a municipiului între zona centrală și Zona Industrială de Vest, unde se află și amplasamentul viitorului Spital Clinic Județean  de Urgență Sibiu. Calea Șurii Mici este deja inclusă în șapte trasee de transport în comun, un argument în plus pentru modernizarea tramei stradale.

„Municipiul Sibiu beneficiază de o zestre naturală importantă pentru un mediu de viață sănătos, dar care trebuie ajutată de intervenții antropice. Un fapt pe care edilii municipiului de pe Cibin l-au înțeles și pe care îl urmăresc cu perseverență. Acest contract este al paisprezecelea semnat în ultimii 15 ani prin care, beneficiind de sprijinul ADR Centru, sibienii utilizează fonduri nerambursabile exclusiv pentru a-și redimensiona, pentru a-și extinde sau moderniza infrastructura rutieră, astfel încât să răspundă cât mai bine comandamentelor privind reducerea emisiilor de carbon, dar și pentru încurajarea folosirii mijloacelor alternative de transport, a transportului public și pentru reducerea aglomerației în trafic. Este un contract cu o valoare de aproape 30 de milioane de euro, care se adaugă celorlalte treisprezece care au fost finanțate, tot prin ADR Centru, în cadrul Programului Operațional Regional,  edițiile 2007 – 2013 și 2014 – 2020 și a căror valoare totală cumulată a fost de peste 70 de milioane de euro. Cu proiectul acesta, depășim astfel 100 de milioane de euro investite exclusiv pentru creșterea confortului urban și reducerea poluării în municipiul Sibiu, prin programele finanțate de Uniunea Europeană și gestionate de ADR Centru”, a declarat domnul Simion Crețu, directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Centru.

Pe tronsonul cuprins în acest proiect, înainte de a începe lucrările efective la trama stradală, se vor realiza lucrările de extindere și relocare a rețelelor de utilități: apă potabilă, canalizare, gaze naturale, telecomunicații, iluminat public, în ampriza drumului. Proiectul prevede refacerea completă a străzii prin lărgirea zonei carosabile cu o bandă de circulație pe sens dedicată mijloacelor de transport în comun, reabilitarea infrastructurii rutiere de pe celelalte benzi de circulație, realizarea de piste de biciclete și de trotuare, asigurându-se astfel siguranța rutieră atât pentru autovehicule cât și pentru pietoni și bicicliști, îmbunătățirea condițiilor de trafic în contextul dezvoltărilor urbanistice actuale și preconizate, în scopul reducerii timpilor de deplasare între zona centrală și Zona Industrială Vest și a încurajării folosirii mijloacelor de transport alternative.  Se vor realiza trei sensuri giratorii, cinci podețe, 3 stații pentru călători, benzi separate pentru transportul public, rigole pentru evacuarea apelor pluviale și altele. Se vor reface spațiile verzi prin plantarea a aproape 400 de arbori și arbuști, inclusiv în partea mediană a drumului. Lucrările ce fac obiectul prezentului proiect se realizează pe Tronsonul 1, cuprins între pasajul suprateran și km 1+950, imediat după str. Bruxelles.

“Amenajarea acestui coridor de mobilitate este prevăzută în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană Durabilă a Municipiului Sibiu. Date fiind costurile mari, vom realiza această lucrare etapizat. Acum am încheiat contractul pentru prima fază, tronsonul dintre viaductul M. Kogălniceanu și str. Bruxelles. Pe acesta vom realiza extinderea drumului și modernizarea lui, inclusiv a rețelelor de apă și canalizare, și vom optimiza infrastructura pentru deplasarea cu transportul public, pe bicicletă sau pe jos. Îmbunătățim mobilitatea într-una dintre zonele Sibiului cu dezvoltare urbanistică accelerată, fiind și o cale de deplasare spre și înspre zona industrială, care preia și naveta între Sibiu și Șura Mică”, a precizat doamna Astrid Fodor, Primarul Municipiului Sibiu.

De aceste lucrări vor beneficia cei 163.000 de locuitori ai municipiului Sibiu, cu precădere cei din zona de impact a proiectului, aproximativ 25.000 de persoane la care se adaugă cei 19.000 de angajați ai întreprinderilor din Zona Industrială de Vest a orașului. Se estimează o creștere cu peste 10 procente a numărului de pasageri în transportul local și cu 100 de procente a numărului persoanelor care folosesc noile piste de biciclete.

Pentru mai multe detalii, puteți consulta fișa de proiect atașată.

Dacă doriți informații în timp real despre PR Centru și alte oportunități, puteți instala aplicatia PRoCentru disponibilă pe Android sau iOS. Pe website-ul programului www.regiocentru.ro, în secțiunile Implementare Program sau Comunicare, găsiți mai multe situații, informări, harta contractelor și listele de beneficiari.